SALING ASAH - Header

titlebeam2
GAMELAN GONG KEBYAR EN ANDERE ENSEMBLES

titlebeam1

GONG KEBYAR (hoofdensemble):

Sinds de jaren dertig op Bali werd nieuwe muziek vooral gecomponeerd voor wat toen een nieuwe orkest was: de Gong Kebyar.  Oude muziek dat vroeger gespeeld werd op gamelans zoals de “Semar Pegulingan” (gamelan van het hof met een ingewikkelde toonladder) of de “Gong Gede” werden herschreven voor de nieuwe instrumenten.  Steeds ingewikkelder en complex muziek blijft de oudere repertoire verrijken.  Wij repeteren en treden op met “Gong Kebyar” instrumenten die we zelf ingevoerd hebben uit Bali alsook een orkest die de KBRI (Indonesische Ambassade in Brussel) bezit.  We hebben zowel oude heruitgevonden stukken geleerd als composities van de jaren vijtig en zelfs nieuwe stukken van hedendaagse componisten uit Bali en België. 

De ingewikkelde melodische ontwikkeling die de “Gong Kebyar”-muziek typeerd wordt gevormd door “Gangsa” welke xylofoonachtige instrumenten zijn, gespeeld met één hand en gedempt door de andere. Deze worden begeleid door “Kendang” of trommel, “Kajar” of maatinstrument, “Gong”, en “Ceng-ceng” instrument met kleine cimbalen. Meestal is ook de “Reyong”, een lang instrument met omgekeerde klankschalen en de “Jegogan”, welke voor de bas zorgt, aanwezig. In sommige stukken wordt bovendien ook “Suling” of fluit gespeeld.

Het ritme kan traag en melodieus zijn, maar ook snel en energiek, wat verschillende stemmingen uitbeeld bij de bijhorende dansen of religieuze hindoerituelen.

GENDER WAYANG:

Een orkest dat bestaat uit twee of vier metalofonen die met beiden handen tegelijkertijd moeten bespeeld worden.  Gekend als de moeilijkste Balische instrumenten te leren met een ingewikkelde speeltechniek wij zijn trots om muziek uit deze repertoire to beschikken die bespeeld worden op eigen instrumenten.

KENDANG:

Muziek gevormd door enkel een groep Balinese drums.

BALEGANJUR:

Processiemuziek met cimbalen, gong en onderdelen van een “reong” ook een instrument van de Gong Kebyar.

TARI BALI:

De befaamde gracieuze dansen van Bali, meestal gebruikt bij speciale religieuze gelegenheden, tempelfeesten, en de laatste decennia voor toeristenshows. Veelal worden er scènes vertoond uit de Ramayana en de Mahabharata (heilig boeken van het hindoeïsme) en hebben alle gebaren een betekenis. Er zijn zowel dansen voor vrouwen als voor mannen.

GONG SULING/GONG GAMBUH:

De grote 'gambuh'-fluiten (suling), kendang en een stel gongs vormen te samen de oudste vorm van Balische gamelan dat vandaag nog steeds bespeeld wordt. Vroeger beschikten we ook over een stel 'Gambuh'-fluiten en we hebben ook andere variaties met moderne fluiten bespeeld.

RINDIK:

Een orkest dat bestaat uit twee bamboeinstrumenten met een heel specifiek speeltechniek en repertoire die ook uitzonderlijk is (en heel Balinees).

 

Met de huidige groepsbezetting hebben we reeds een gevarieerd en voortdurend uitbreidend repertoire van vooral traditionele en ook nieuwe Balinese muziekstukken.

Deze worden gebracht op authentieke Balinese en Indonesische instrumenten, voornamelijk op het hoofdensemble Gong Kebyar.

Voor dit ensemble kunnen we beschikken over een volledige instrumentenset aangekocht door de groep zelf, alsook over een set van de Indonesische ambassade.

Verder beschikken we over een aantal aanvullende instrumenten, zoals kendang (Balinese trommel), Suling (Balinese fluit), en twee eigen Gender Wayang orkesten. We mogen van de ambassade ook enkele Javaanse en Sumatraanse instrumenten gebruiken.

 

 

- 22 OCTOBER 2018